Sunday, February 10, 2013

Hari lepas dalam kenangan ^_^ ( cerita santai )

Bismillahirrahmanirrahim~~~

nah, hadiah bunga untuk kamoo :)

Assalamualaikum..........:)
Huuuuu~~~ lamanyeeee tak buka blog ni.....rinduuuuuu sangat!!!!
Owh, hampir 10 bulan :p maaf sangat2..... saya terlupa akan blog ni +_+
Nak kata busy takdela busy sangat ( ini sangat poyo okkeehhhh..... )
Malas???
Ntah, saye pon tak tahu....ni salah satu cara cover diri yerr
Bile pikir nak tulis, ade je benda lain yang menghalang :3 hahaha ( ALASANNN!! )

By the way, saye sihat2 je kat sini...hope korang pon sihat jugak... :)
Just want to tell you, I baru je masuk degree  this year.... PISMP Bahasa Arab ( SK ), IPG KPI, Bangi
Haaaaaa.....poyo tak? saje nak citer.... mane tahu kot2 ade stalker kan...hahahaha!!! ( sentap tau.. )
Doakan saya dipermudahkan segala urusan oleh Allah ye :)

Last week batch saya baru je balik dari BIG ( Bina Insan Guru ) untuk semester 1, so group saya kat Kem Tanjung Uda, Setiawan, Perak... yang satu lagi kat Teluk Segadas, Pulau Pangkor
Overall memang BESTTTT!!!! ^_^

Banyak pengalaman...walaupun dah pernah cuba, tapi ini kali sangat MANTOOPPP....
Kayak, rafting, hiking..etc...
Yang paling penting, gunung yang pertama saya rase paling tinggi pernah saye daki.... :"(
Awal2 rase tak larat dah, nak tercabut lutut, sesak nafas macam nak mampus...nak nanges, ape2 jelah yang same erti...
Alhamdulillah, ramai kawan2 bantu.... Allah bagi saya semangat untuk teruskan jugak perjalanan
Ade yang bawakan beg saya, ade yang pesan kat saya jgn minum banyak sangat.... TQ semua :)

Mase rase cam dah tak boleh nak teruskan pendakian.... tiba-tiba saya terfikir, kalaulah sekarang ujian macam ni, kecil je saya dah tak mampu nak buat, saya putus asa, penat, letih......
Macam mana nanti saya nak didik anak bangsa saya jadi insan yang berguna, harapan ibu bapa mereka untuk lihat anak berjaya???
Penat sikit merungut, sakit sikit mengada, tak boleh buat terus putus asa....
Nak ke saya jadi model tak guna sedangkan nak yang terbaik dari semua???

Nak jadi guru bukan mudah, orang pandang... " Alah, cikgu sekolah je..ajar budak2...kerja senang"
Orang pandang dengan mata kepala, bukan dengan mata hati....
Orang tak pandang apa yang di dalam...hanya di luar
Orang tak fikir,didikan  dari kecil lah yang membentuk personaliti dan peribadi bila dah besar nanti
Semua tu tugas guru tak lupa juga ibubapa yang sama2 mendidik anak-anak...
Apa yang penting, nak jadi guru kena tabah, kuat...buat kerja tanpa disuruh..
Ingatkan pada diri semua ujian datang dari Allah yang nak kita sentiasa muhasabah diri dan topup apa yang kurang...
Anggap itu salah satu tarbiyyah dari Allah untu kita
Saya jugak ingatkan pada diri saya :)
Sama-sama kita beringat ye~~~ insya ALLAH

Okeh... ^_^
Nak cerita tentang aktiviti saya sepanjang januari di IPG Kampus Pendidikan Islam ( cewwahhh... )
Tak menarik pon...nak kongsi-kongsi jer,,,,
Yang penting, tambah pengalaman dan thaqafah... ( ehem2....)

Mase awal bulan Jan, IPG kami ada MAKEP 2013 ( MAJLIS ANUGERAH KEPIMPINAN PELAJAR ) Awesome takk??? he3~~~~~~~

Majlis ni khas buat student yang telah banyak berjasa pada kelab or persatuan or ape2lah yang harus diberi penghargaan untuk memotivasikan diri dan lain2 ( ceh, ayat takleh blaahhh... ha3 ) ramai gakla yang hadir walaupun tempat tak penuh~~~  terimalah....

kami sedang gedik santai :p

surat jemputan bagi yang dijemput hadir..ehem3~~
 Tahniah buat batch ku pimpinan batch PPISMP Semester 3, 2012 kerana banyak menerima anugerah. Ini semua hadiah dari Allah buat kalian. Smoga terus istiqamah meneruskan perjuangan dan diberkati segala usaha.... buat pimpianan baru, terus maju....smoga berjaya!!! ^_^
Kepada yang berjaya, moga kekal cemerlang pada masa akan datang...insya Allah...

Ok, sambung....tahun ni, tuan pengarah kat IPG kitaorang tambah silibus baru...he3... BEYOND PERFORMA
Khas untuk build up skill student2nye...
Seronok okkehhh.... ini TIDAK TIPU..wohha!! ^_^

Saya masuk dua, hari selasa Dakwah dan Syiar Islam then hari rabu I-THINK
So, setiap bulan kitaorang semua kene rotate amek kursus lain...banyak...saya pon tak hafal.... +_+
So, BGB ( Biar Gambar Bercerita )

Ustaz Fadhil...cerita pengalaman beliau berdakwah di Sabah
 Untuk pengetahuan korang, Alhamdulillah....sejak ade Beyond Performa Dakwah ni...seorang mak cik guard IPG kitaorang dah masuk ISLAM ^_^ budak2 ni pergi jumpa sendiri... ( kami dibahagi kumpulan untuk sampaikan dakwah ) Nama Islam dia Nur Alia, dia doakan suatu hari mak ayah dia dapat masuk Islam gak :) Aminnn~~~~

Kelas I-THINK

Kak Fina tekun melakar peta minda

Ini hasilnya ^_^

Untuk I-THINK ni, kami belajar cara buat peta minda dengan betul.... ada macam2 peta minda :) nak tahu??? haaa..... cari sendiri, tanyelah pak cik google ker~~ he3

Bulan januari ni, sambut besday sahabat2 yang semuanya baik-baik belaka ^_^

Besday kak Aisyah

Besday Mizah & kak Syu

 Untuk rakan kelas PISMP 1.06... Faiz, Kak Teha, Ara, Solehah :) Selamat Hari Lahir semua <3 p="">
Selain bersama rakan-rakan....jom kita sama-sama tambah ilmu ^_^

K-FIQH Wanita dan Islam di MAEPS, Serdang
 Penceramah terhebat, Kapten Hafiz, Ustazah Norhafizah Musa, Dr. Zaharuddin, Ustaz Hasrizal, Dr. Muhaya, Ustazah Fatimah Syarha, Ustazah Aslina Jusin, Ustaz Pahrol Juoi, Oki Setiana Dewi dan yang hebat2 lagi.... ^_^ Semua mantopppp!! Alhamdulillah...

Umi ngan Leha excited coz jumpa sahabat KISAS...huntonggglaaa...

Konvensyen Pendakwah Muda IPT Asean di USIM
 Sham Kamikaze, Imam Muda Hafiz, Ana Raffali, Prof. Sidek Baba, Ustaz Zaidi Ramli dan ramai lagi ^_^

Muka2 yang dahagakan ilmu ( cewwwaahh..!! )
usrah ITC Gen-8...TERBAIKKK

 Then, sambutan Maulidur Rasul IPG KPI...Lantunan Mahabbah

PISMP 1.06 TERBAIK ^_^ kami johan puisidra dan pertandingan sepanduk dan perarakan

Sibuk menira jumlah markah, saya unit perarakan ^_^

Ustazah sedang sibuk membuat penilaian....ehem2~~

Proses KEADILAN ha3!!! Pembahagian diketuai oleh Zikri...
 Tahniah semua kerana menjayakan program Lantunan Mahabbah tahun ni...^_^ mase ni kitaorang sambut besday Ara.....wah!!!

Pada semua sahabat muslimat...tq banyak2 kerana suppot untuk puisidra kita bersama... ^_^ Korang TERBAIK!!  Saya sangat bersyukur sbb semua bagi kerjasama yang MANTOOPP walaupun masing-masing ada urusan lain....

Yang penting kita semua dapat pengalaman dan saya banyak belajar erti kesabaran, tolak ansur, memahami rakan.... ha3~~~ dapat kenal perangai masing2 :) yang pasti sangat SERONOKKK



Barisan pelakon dan penyajak. Asma dikecualikan sbb kene fokus untuk pertandingan hafazan AQ


 Tahniah asmaa, awak buat yang terbaik...no 3 utk kategori juzuk 1-20~~~~ ^_^

Saya dan Leha mendeklamasikan sajak ^_^ Syaroo sangat feeling ye sehingga menitiskan air mata...good job dear~~

Nina (pokok), Nasya (Bumi), Qila ( Bulan ) MANTOOPP~~
Aktiviti di kelas pula, saya belajar buat puppet kemudian bercakap bahasa Arab ^_^
Walaupun cam ntah pape je cakap, but WELL DONE!! ( puji diri sendiri..... ) ha3~~ saya dapat buat yang terbaik....
Takpe, belajarkan....kawan2 banyak bantu saya....mereka hebat2 belaka okehhhh.....
Doakan saya dapat menguasai bahasa arab ye :)

Puppet yang comel made from stokin wangi~~~~ nahnu jau'an jiddan, aina makkulatt??~~ hua3

Drama puppet bersama Ustza Fazdi dan Faiz....haiya natakallamu lughatul arabiyyah!!!

kanak-kanak riang bersama haiwan belaan :P arnabun, timsahun, tsu'banun

mereka juga turut sama ikut serta ^_^ Ara, Nina, Nasya

Budak comel Muhammad, anak ustazah Sumaiyyah... ( kami sedang berfoya-foya manakala mereka belajar TITAS )
Doakan kami semua ^_^
 Okkaayy...semoga terhibur ye rakan2... ha3!!
Apa yang penting, dalam kehidupan kita mesti letak keredhaan Allah yang pertama dalam apa jua yang kita lakukan..
Hidup mesti berprinsip agar lebih terarah....
Jangan ikut nafsu semata, gunakan akal sentiasa ^_^
Salam mujahadah...
Assalamualaikum~~~~~~~




2 comments:

  1. Kalau kt kampus ipg bangi ni mmg wajib pkai jilbab ke?

    ReplyDelete
  2. Kalau kt kampus ipg bangi ni mmg wajib pkai jilbab ke?

    ReplyDelete