Wednesday, October 8, 2014

Diorama Ohsem

Assalamualaikum, hai ^_^

Takde yang menarik pon.
Saje nak menulis.

Esaimen sem ni semua aku dah submit, gigih aku buat tau :p
Maklumlah, lepas tolong siapkan esaimen mak aku....baru nak mengadap esaimen sendiri.

Eh, jangan salah paham lak... mak aku tak bape sihat, dia baru je lepas operation, jadi aku kesian kat die sebab nak taip pon tak larat ape lagi nak berfikir kanzzz...

Naseb baik bidang yang aku tahu pendidikan awal kanak2, jadi boleh la serba sedikit nak buat...
Kalau matematik ke...biology ke
Memang tak mampu la aku
Ni pon minta tolong@upah senior aku yang amek kos prasekolah, kalau nak buat sendiri aku takut salah pulak

Sem ni aku ade belajar subjek EDU Teknologi dalam Pendidikan So, adelah task untuk kitorang kena buat dalam kumpulan :)
Tq pade hafizah, syed & badar....over excited buat kerja2 camni he3
Aku tolong sikit2 je....dah ade bahan baru nak mula

DIORAMA
Ha, tulah name task yang kena buat
Fungsi diorama yang kitorang buat ni untuk jadikan pembelajaran student menarik dan pelbagai
Takdelah ko mengadap muka cikgu je kan
Kompem boring tahap cacing kepanasan : 3

Diorama adalah satu model tiga dimensi (3D) yang mengandungi pelbagai objek untuk menggambarkan situasi yang sebenar. Diorama biasanya dipamerkan di dalam muzium untuk menceritakan peristiwa-peristiwa sejarah atau untuk tujuan pendidikan. Selain itu, diorama juga disimpan sebagai koleksi seni di dalam rumah. Diorama terdapat dalam pelbagai bentuk, saiz dan tahap ketelitian. Diorama biasanya dibina di atas tapak khas yang dipanggil diorama base. (Credit to what-the-diorama.blogspot.com)

So, murid dapat belajar secara live walaupun takde dalam situasi tersebut

Bahan yang grup aku gune terpakai jerrr
Tak mampu nak beli :p semua nak jimat....eh, mestilah ^_^
Aku tengok grup lain gigih kumpul duit tiap sorang nak beli bahan...salute tol! Itu namanye semangat keguruan gitu...

Aku?
Ape lagi...selongkar stor le jawabnye
Pastu ade mounting board cam dah berhabuk dikunyah zaman bertahun kat situ aku amek nak buat base.
Eh, oklah kan...daripada membazir
Tq pade sape yang tinggalkan ye
Kredit pahala untuk ko :)

Nie antara gambar2 diorama kami.
Aku punye kumpulan buat tema suasana di bandar.
Kitorang kena berpandukan subjek Bahasa Arab atau Pendidikan Islam.
Senang nak label untuk panduan student nanti

Tadaaa !!! Sila bangga dengan kegigihan aku dan para sahabat ^_^
Bukan senang tau nak buat benda2 camni
Dahla cenonet kecik.
Berpinar mata nak lipat muehehe...

Ramai tanye aku mane nak dapat bangunan hospital, sekolah, ambulan dll tu.
Korang boleh buat...search je google paper craft...dapatla ko nak bangunan or kenderaan pape.
Yang masjid tu kitorang buat sendiri je maklumlah omputih punye web, takdenye nak letak paper craft mosque ke...

Jalan raye tu gune liquid je...
Bulatan tengah2 kitorang gune plastisin mintak skit grup lain ngan batu dari aquarium kat bilik yg takde ikan :p

Background print je gambar pemandangan. Pastu fizah tersalah print....bagus sangat kat bandar ade sawah bagai, pastu siap ade monurel kat atas tu? Ha3 hentam sajelah labu...malas aku nak print semula.

Ni grup faiz & de gang. Aku tolong skit2 sebab grup aku punya dah siap :3 (sila lempang diri sendiri) ni suasana kat hutan. Ade label dalam bahasa arab.

Kumpulan hani :) aku tak tolong sebab diorang gune water kaler...nanti kotor baju i :3 Yang sabut kelapa mane entah dapat katenyee gua...boleh la

Pemandangan kat air terjun mungkin? Konsep digunakan adalah origami haiwan tau. Konfiden je zirafah tu berdiri tegak. Yg bunga2 bersepah tu diorang gune bekas telur..korang pon boleh buat, google je cara buat

Ni rumate aku punye grup, aisyah :) Gerai buah-buahan katenyee. Haa...mane nak dapat buah2 kecik ni? Ko beli je kat kedai rm2. Semua jenis buah boleh dapat. Aku rase grup ni paling banyak gune kos sbb nak beli kain hijau buat rumput, buah2 tu, kapas...tapi puas hatilah sebab hasil kerja berbaloi-baloi. Kapas hijau tu gune warna air je, gigih aku tengok diorang kalerkan lps maghrib...aku datang tolong menyebokk

Siap ade batas tembikai lagi...ko adee??

Kumpulan teha, suasana dalam kelas. Hmmm...aku tengok complicated gak diorang buat tp salute la, sabar betul buat benda kecil2 macam ni. Kalau aku, takdenye....mulut je bising :p 

Katenyee ni sudut bacaan...wow!! Siap ade ketinting huruf arab laaa, penyapu ni aku cam nak cabut sbb comel sangat :) 

Meja  student gune kotak mancis. Osem sangat haih....papan hijau tu gune kotak milo kutip dalam tong sampah ha3 kretippp makkk...bangga jap ngan PISMP 4.06  ^_^

Ko ade aircond dalam kelas??!! Ciss....bengang je tengok. Macam2 budak2 ni. Siap ade rambut rambai kat bawah tu 

Ni suasana dalam masjid. Siap ade tempat pompuan tutup ngan langsir baru kateenyeee :p Orang2 yang ade ni semua cucuk guna lidi. Asbabnye nak mudahkan student kalau kite nak ajar kedudukan dalam solat jemaah ke...boleh alih2 :) 

Bagus!!! Quran tersusun...contoh teladan yang baik ye adik2 ^ _ ^ 

Kemain ade gambar Agong, Queen....pastu letak gambar sendiri pulak. Kreatiff sangatttlaaaa

Ni grup syaru ^_^ diorang gune style big book...so bile buka gambar2 ni akan berdiri. Kreatifkan? Nak buat pon payah gak sebab kalau salah potong habis hancur tak sama size. Buku ni belajar tentang huruf arab.

Langsir belakang tu aku yang kaler hi3 nak cakap gakkkk. Aku pekatkan jer sebab fadila warna cair sangat...oh, doakan die ye cepat sembuh skrg demam panas. 

Itu  jerlah nak kongsi ngan korang
Kalau korang dari bidang yang same, korang akan teruja dan gumbira buat benda2 camni...
Aku pon cenggitu, takyah tipula kalau tak jakun...

Mula2 rase cam " eh, cam budak2 pulak...tak cool langsung "
Tapi bila ko dah masuk dalam bidang pendidikan ni, hati yg beku terus terkulai layu terhadap kanak-kanak dan aktiviti mereka...cecececece

Aku tengok kengakawan aku yang cam cool...sirius jer....akan jadi seperti kanak-kanak ribena akhirnya  ^_^
Nama pon ajar budak2  kan...takkan  la nak buat muka garang memanjang tahap meletus terbongkar gunung berapi  pulokk.
Ko ajar memang bosanlah budak2 karang...

Menari, menyanyi, bergolek, bergelek, menonggeng semua ko akan buat...
Barulah proses PnP seperti disko dansa bergumbira heh
Eh, ade nampak cam guru berdedikasi tak aku? ( malu terkuis-kuis :p )
Ok, bye....

No comments:

Post a Comment