Tuesday, July 15, 2014

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH, PASTI ADA HIKMAH

Assalamualaikum ^_^
Hello...
 
Lame dah tak meng-update....
Masuk hari ni, genap setahun 3 bulan aku tak sentuh blog dah bersawang he3
Tak tahu ape reason :3
Tapi yang tak boleh  tipu adalah disebabkan MALAS... ha3
Internet kat IPG ni slow, so ia menjadikan kemalasan diri ini makin membuak-buak umpama bubur yang menggelegak keluar periuk...hailaaaa
Tapi sekarang ni kan, makin ok pulak internet access...tu yang bersemangat nak update walaupun tahu blog ni takde orang amek tahu...sobbss (Eh, padahal memang tak kesah pon kan sebelum ni :p)
 
BIG Sem 2 kat Rumah Orang-orang tua Al-Fikrah, Kajang
 
Erm..papelah :)
Alhamdulilah dah 3 tahun setengah aku stay kat IPG Kampus Pendidikan Islam ni.
Berbaki lagi 2 tahun....kejap je kan? ^_^
Rase takut dan nevess nak hadapi dunia luar cemane
Tapi itulah realiti....lagi2 aku ni bakal seorang cikgu...banyak cabaran nak berhadapan dengan generasi beyond..anak murid yang super cerdik nih :3
 
Banyak pengalaman yang dapat aku ambil dari pensyarah, senior, join aktiviti luar, kawan2 dll...moga masa yang berbaki ni aku dapat gunekan dengan sebaiknye Aminnnn.....^_^
Cabaran sentiasa menanti aku...
 
Aku rasa bersyukur sangat2 dapat belajar dekat Bangi ni...walaupun dulu macam takde pape feeling pon :'(
Sebab ape?
Sebab, macam2 peluang boleh kite dapat kalau kite rajen dan usaha nak dapatkan sesuatu :)
Orang cakap Bangi ni lubuk emas...ilmu bersepah-sepah kalau nak kutip. Mane2 je boleh pergi..tinggal nak tak nak je kan...
Nak ke kl stengah jam..nak ke putrajaya 10 minit...ermm...tp masih dikira pinggi bandar lagi Bangi ni...
Kire center betol la...
Sambut besday kawan2 kelas aku kat cafe jerr :p
 
Pasal takde feeling tu, maklumlah....mule2 masuk IPG kan...rase cam terpaksa pon ade kih3 :p
Bile ingat balik cam menyesal gak sebab buruk sangka...padahal belajar pon tak mule lagi he3...
 
Aku amek bidang pengajian Bahasa Arab (SK)
Ohhh...sangat mencabar bagi orang macam akulah...
Tak expect pon mule2 nak amek course ni...sebab seriyes aku cakap pade korang, kalau dalam kelas aku tu...akulah yang paling PANDAI sekali ^_~
Heh!
Ya, paling PANDAI + BIJAK okehh.... (kalau budak arab pahamlaa ayat aku ni majaz)
Entah, mase apply tangan aku tak bedung, tu yang gi tanda Bahasa Arab lak...
Sekarang bleh la bawak...kawan2 aku n lecturer banyak bantu aku..
Kawan yang duduk sebelah aku sabar je layan kalau aku tanye, lagi2 kalau lecturer cakap arab full..pergghh!! berbulu telinga aku dengar..satu2 aku translate gune otak walaupun lembab hu3
yang penting usaha..sampai bilekan nak cakap melayu je...



Rehlah ke Melaka, gi rumah zulhilmi classmate aku
 
Aku pon tak tahu cemana aku boleh masuk IPG...
Padahal 2 hari sebelum tu aku dah siap barang2 nak bertolak ke USM Kubang Kerian, Kelantan amek couse nursing..
Tup2...dapat lak tawaran gi IPG nih..
 
Pastu aku confiuss..tak tahu nak pilih cemane sebab aku manusia yang tak suke pada pilihan.. (nak pilih calon suami cemane ek nanti :p eh?)
Sebab kalau aku pilih akan amek mase lama gile nak mampus..huh!
 
Kalau korang nak tahu, 2 minggu aku berkurung dalam bilik tak keluar semata-mata  nak buat keputusan (Eh, over okkeeyyy....overr!! macam putus cinta lak..)
Tapi tulah aku....aku bingung..hari2 aku nanges...drama sangat!!
Sebab aku ade gak tunggu tawaran lain (nanti aku citer)
Lagi pun mase tu aku dah semangat nak gi USM, barang pon dah packed..tinggal angkut jerr...
 
Mak, ayah, abang aku jangan cakaplaaa...
Aku rase diorang pon geram tengok aku terperap je dalam bilik
Habis nak wat cemane...aku bengong tak tahu nak pilih mane..
Jadi aku perlukan mase untuk berfikir dan tenang
Keluar utk solat dan makan jerr keh3
Seriyes cam ape je bile pikir balik :3 tak matang langsung time nih
 
Tapi dorang paham aku...sebab sampai sekarang pon abang aku cakap aku ni memang jenis susah nak buat keputusan
Bertindak n berdikari boleh, tapi masuk bab buat keputusan untuk pilih-memilih ni aku memang failed :p ni lagi lah mase depan kot...
tulaa kelemahan aku...
Sampai nak beli baju pon aku akan ajak rumate aku temankan sbb nanti aku confiuss tercegat kat kedai tu jee (tahap bengong dah nih :p tp die bagus sbb layan aku kih3)
 
Ok, bebalik semule ke IPG
So, aku pon solat istikharah..doa bebanyak dan jawapannya..
Hati aku kuat mengatakan IPG adalah tempat terbaik untuk aku walaupun aku selalu pujuk hati ni untuk sabar dan reda ^_^
 
Aku ade baca satu ayat al-quran... Surah Al-Baqarah :216
 
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untukmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untukmu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak tahu".
Ayat ini menyarankan kita untuk menyerahkan urusan kepada Allah SWT yang mengetahui akibat segala perkara serta reda dengan apa yang ditakdirkan untuknya..
Sebagai manusia biasa, kita kena sentiasa mengharapkan daripada Allah SWT akibat serta kemuncak yang baik.

Seorang hamba yang beriman akan berfikiran positif menilai setiap saat dalam kehidupannya dengan panduan al-Quran, iman, kebijaksanaan dan panduan mata hati sehingga meyakini bahawa Allah SWT adalah penolong yang sebenarnya, mencipta sesuatu dengan kebaikan.
Dalam hidup ini terlalu banyak perkara yang meyeronokkan, tanpa kita sedari bahawa ianya sebenarnya boleh merosakkan kita.
 
Tanyalah penagih dadah, tidakkah mereka tahu dadah itu merosakkan, tapi kerana tarikan sedap dan seronok yang ada pada dadah, mereka abaikan larangan itu sebab pastilah pada awalnya ianya sangat nikmat.
Tanyalah perokok, tidakkah mereka tahu bahawa merokok boleh menyebabkan kanser, tapi kerana boleh dapat ramai kawan jika merokok atau sedutan asap itu amat menyeronokkan, mereka teruskan merokok.

Tanyalah pada gadis yang melahirkan anak luar nikah, tidakkah mereka tahu zina itu haram? Tapi kerana perasaan bahagia bila dicintai, dipuja, digilai, mereka membiarkan diri terjerumus ke kancah hina.

Maka, jom kita ikut cakap Allah saja..
Kita biarkan nafsu kita menderita di dunia ini, asal jangan kita menderita di akhirat nanti ^_^


Makan2 dengan usrah aku ^_^ sayang kamoo <3 font="">
 
Bile dah lame kat sini, dah habis zaman asasi dan dah masuk ijazah tahun 2, barulah terfikir ade hikmah yang cukup besar Allah nak tunjuk kat aku...
Biasalah kan manusia, terlalu cepat menghukum dan menyalahkan sesuatu... (eh, ke aku je :p)
 
Mase dah sebulan kat IPG
Aku dah mule seronok dan boleh terima suasana kat sini
Aku suke sebab kat IPG KPI nilah aku rase biah solehah dan aku betul2 faham kenape aku join usrah...
Sebelum ni aku ikut2 orang je walaupun dulu kat sekolah aku exco BADAR :'(  nak menanges rase sebab tak gunekan peluang dulu untuk adekan usrah betul2...
 
Tetibeeee.....BANGGG!!
Satu tamparan hebat yang dahsyat berlaku pada aku...
Sebab benda nilah yang aku tunggu2 selama nih
Aku dapat tawaran belajar Mesir amek medic
Owh..impian aku dari aku kecil nak jadi doc..
 
Tapi bile teringat balik..
First, aku dah tandatangan perjanjian ngan KPM , course aku rm150000 (sblm tu lecturer suruh pikir dulu kalau tanak teruskan, leh berundur :p)
Second, aku dah buat keputusan muktamad
Third, aku dah janji ngan family aku untuk buat sehabis baik bile masuk IPG
Fourth, istikharah aku masih lagi kuat menyatakan aku sayang IPG :)
Iftor kelas ^_^
 
Cam biasa...manusia macam aku...hati cepat berubah dan sentiasa berbolak-balik..
Nama pon hati..Qolbi, dari perkataan Qolbun bermaksud bolak-balik...
Aku pon jadi lemah...asyik teringat..pastu menanges sorang2...
Bile sedara tanye, aku diam je...
Aku cakap benda dah lepas tak payah ulang...aku dah buat keputusan (siap ade yang cakap, dulu beriya....perrghh!! aku dengar cam nak pijak2 je kaki die :3 perli nampak....btw, YA! aku beriye untuk yang terbaik!!)
 
Tapi hak dioranglah nak tanyekan, cume aku je, bile diorang tanye hati aku umpama kertas yang dicarik-carik.. (cewwaahhh :p ayat takleh blah)
Air mata mase tu murah giler nak keluar..cepat no sentap :p
Tapi tahan jerr sebab nanti aku malu sorang2 :p
Yelah, sape tak tahan, mane2 aku pergi orang tanya...benganglah pulak.... :3
Sape tak sedih kan...betol tak? he3
 
Bapak aku jangan cakaplah, depan mata aku dia buang surat2 yang berkaitan mase nak apply dulu..
Cume yang tinggal hanye surat tawaran, siap framekan lagi sebab bapak aku cakap ni kenangan betapa berhempas-pulasnye abah usahakan untuk aku :'(
Terima kasih abah, balqish lupe tentang itu...
 
Aku reda dan pasrah...
Inilah jalan yang terbaik untuk aku..
Tq pada semua yang berhempas pulas tolong aku apply dulu especially abang aku bersengkang mata key in dan beli nombor pin untuk aku...online dan search pengajian terbaik...semua untuk aku... :'(
 
Hanya Allah tahu ape yang terbaik untuk aku dan aku tahu ape yang baik untuk mase depan aku.. ^_^
Semua ade hikmah..


Hyee...!!


Lepas habis persembahan power teaching :)
Now, aku gembira dan aku dah tahu ape hikmah yang paling besar Allah nak tunjuk kat aku.... ;) biar aku jelah tahu....
Alhamdulillah..
insya Allah aku buat yang terbaik dan aku pasti byk cabaran yang aku perlu tempuh pasni...moga aku qawiey!!
Banyak aku kene belajar nih ^_^
 
Owh ye, sekarang ni aku dah ade junior 3 batch bawah aku...
So, adelah gak tanye aku camne kat sini..
Dengan poyo2... aku selaku senior yg tak senior sangat pon..ade lagi batch senior aku...tapi takpelah sebab diorang tanye aku kan..takkan aku tanak jawab :3
 
Aku citerlah pengalaman aku mula2 masuk sini..macam mane penerimaan aku..
Sebab ade je budak2 ni nak keluar...its okkay tu pilihan korang
Cume sikit je aku nak cakap..
Pengalaman kat IPG ni korang takkan dapat kat mane2...tak kesahlah mane2..mesti lain ^_^
Itu akulah...sebab seriyes susah nak masuk IPG sekarang..
Ni lagilah pengambilan baru ni semua 9A ke atas je KPM amek untuk PISMP...
Batch aku dulu ade gakla campur2 sebab ade je yang masuk sini gune STAM..sekarang pon ade..
 
Jadi adik2 yang nak apply IPG pasni bleh la usyar he3...
Siriyes, tempat nilah akan latih korang nak jadi cikgu yang betul2 cikgu...pahamkan maksud aku..malas nak hurai panjang2..kang salah faham lak :3
Walaupun takde niat nak jadi cikgu, tapi pasni masuk sini gerenti korang akan berjiwa sepeti cikgu...cewwaah!!
Ya, ramai yang bersetuju ^_~
Yang mane kawan2 aku yang takleh masuk ngan budak pon dah kamceng..
Yang mane susah nak kawal kelas pon dah bleh adapt ngan suasana...
Insya Allah kalau kite ade niat nak belajar, Allah mudahkan...
 
So, tulah sharing aku untuk korang..
Aku citer ni bukan nak bangga2 ke ape...ni pengalaman aku je..
Korang nak bace, baguslah untuk korang dan bagus untuk aku taklah sie2 aku menaip :3
 
Kalau ade yang tak puas hati ke....ade aku kesah? o_0
Maybe kalau korang baca, rase biase je normal lah tewww...
Macam die jerr pernah rasewww
Baru sikit jerrrr
Belajar pon lom habesssss
alah...lagi 2 tuhun dikkk...
Eh, suke hati aku lee...he3 :3
Tapi bagi aku nilah pengalaman terbesar yang dapat aku rase sepanjang hidup...betapa susahnye nak buat keputusan utk orang macam aku nih..
Aku je rase..aku je lalui..
So, mane2 yang pernah rase cam aku nih bleh la share ^_~
Nak dengar gak citer korang....he
Ok, salam... :)
 
 
 
 

2 comments: