Tuesday, September 30, 2014

Kenapa orang tak senang dengan kita?

Assalamualaikum....hai ^_^
Lame aku cuti...rase dekat sebulan gak la aku duduk rumah tu ternak lemak...oppss!!

Bayangkan, malam sblm aku gi camping unit beruniform pandu putri aku kena tahan kat wad sebab doktor detect denggi kat aku... Waaa....masuk ni dah 2 kali aku kena denggi :'(

Nak gi camping pon tak larat nak bangun...sobss..
Aku pujuk gak doktor nak keluar wad, tapi die plak marah aku...huh...ye la, event wajibkan...takot rosak pulak pointer aku nanti :(

Last2, 3 hari aku kat wad..nak balik maktab smule pon cam takde pape sebab kawan2 aku semua takde...so aku sambung cuti sampai 2 minggu sbb cuti skolah terus...pastu aku buat PBS pon kat johor je...

Wah, 3 minggu ko aku kat rumah... ^_^
Ko ade?!! Walaupun bukan cuti sem, tapi aku dah cuti sem dulu..wakakaka
Kawan2 aku pon panas je bile aku balik maktab..ha3..ramai tegur lame tak nampak
Eh, rase bahagia pulak bile org concerned kat kitewww :)
Gedikk....

Ok...balik pade topik asal aku...
Mcm uoollss semua tahu kan, semua orang takde yg diciptakan sempurna
Tapi tak salahkan kalau kite cuba yang terbaik untuk kebaikan diri kita gak... ^_^

Biaselah...dalam hidup ni, semua orang ade masalah masing2
Tak normal la kalau korang takde masalah...tu namenye korang bukan manusia ^o^
Eh, nak buang air pon satu masalah gak kan? Muehehehe...

Kadang2 aku selalu terfikir... kenapa ye orang kadang2 tak senang dengan aku? Layan, tapi macam nak tak nak je...
Aku tanye...to cam tak berjawab..
Eh, aku tak salahkan sape2 pon...cume aku muhasabah diri balik je...sebab aku suke berfikir....cececece

Bagi aku, kadang2 orang tak senang dengan kita sebab sikap kita sendiri yang tak menyenangkan orang lain.
Mungkin kita tak perasan dengan ape yang kita buat, ape yang kita cakap, ape yang kite respon....
Tapi dengan benda macam tu la selau buat orang terasa dengan kita...

Yang kita pulak silap.
Ingat orang suka sangatlah kat kita.
OMG....nonononono....
Hidup ni macam roda dik oi...
Mane ade semua orang perfect, org sukaaa...
Nabi sendiri yang sebaik-baik umat pon ade orang benci.
Ape lagi kite...

Kite tak boleh la nak salahkan orang lain je...
Nak tak nak kita kena tengok dulu diri kita macam mane.
Reflek diri balik...mungkin kita ade buat silap yang kita sendiri tak perasan.

Memang kita tak mampu nak puaskan hati semua orang sebab kita pun manusia gak...
Ade kekurangan, ade kelemahan....
Sebab tu tanye diri sendiri, sepanjang aku hidup ni berapa banyak kebaikan,  kebajikan yang kita dah buat pada orang sekeliling kita.

Aku mengaku sendiri, aku kadang2 ade gak mase emo...mood tak betul.
Tak pasal2 nak naik angin...
Biaselah tu, kita manusiakan...ade naik turun...mane ade iman meningkat je setiap mase...lain la macam para nabi dan rasul.

Aku bukan nak cakap aku bagus, tp kita kena cuba jadi bagus sebab kita contoh pada orang sekeliling kita :)
Dalam family aku sendiri, mak aku selalu nasihat kat aku untuk buat perkara yang orang senang dgn kita.
Pergi mane2,  orang happy bile ade kita...
Tak banyak pon...tak rugi pon...yang penting ikhlas.

Ade ke korang gi rumah sedara, tolong cuci pinggan ko hilang rm3? Takkan...itu contoh aku je. Maksudnye tak rugi pape pon...
Banyak lagi sebenarnye..pandai2 lah bawak diri bile kat tempat orang

Dengan kawan2 pon...jangan asyik tarik muka ketat je.
Sikit2 kesok hati...paham? Kecil hati...
Sikit2 sensitif...memang la orang kadang2 bengang dengan kite...nak merajuk tak tentu pasal...
Memang orang boring...

Tapi kalau ko ade masalah ke...cakap baik2 ngan diorang.
Cakap je direct ko takde mood, ade masalah sikit...
So takdelah orang nak usik2 ko ke atau nak bercakap ngan ko.

Ni tak pasal2 dia pulak kena marah, tengking ngan korang...
Mane tak bengang kan.
Die hepi2 nak bercakap ngan ko, engko pulak nak emo2...

Macam tu laa..
Aku pon ade je time mood macam lembu, tp kita kena kawal...
Tak semua orang sama dengan kita.
Kang kalau ko marah2 ,dah heboh..kau ni panas baran la, takleh buat gurau la...
Lagi kau tak nak kan...

Ape tang penting kena cube yang terbaik ^_^
Kawal diri kita...ubah sikap kita sikit walaupun tak 360 darjah..
Yang penting, kita bahagia..

Pesanan kawan baik aku :) kalau kita jage hubungan kita dengan Allah, insya Allah,  hubungan dengan lain2 pon ok..
Cubelah...yang mane2 sebelum ni solat lewat2 ke..lompong2 ke...
Paksa diri utk solat awal waktu... ^_^
Buat selama 40 hari..insya Allah kite rase tenang dan semua dipermudahkan

Ok la semua, tq sbb bace entry aku yang bese2 je ;) luv uoollss


No comments:

Post a Comment