Thursday, October 2, 2014

Snowy Cheese Cake Sedap Gile ^_^

Assalamualaikum...hai ^_^
Oh...aku tahu tajuk kat atas tu over...muehehehe
Tapi apekan daya..aku tak peduli
Cake ni memang sedap!
Maafkan aku sbb terpuji masakan sendiri.

Ni first time aku belajar buat cake snowy cheese :)
Mase ni duduk rumah rumate aku kat Simpang Renggam...A'isyah Assiddiqah
Die ni rajen tau...aku suke tengok die masak ^o^
Paling best die suke buat cake..donut...pizza

Kadang2 die suka bawa balik ke maktab makanan2 ni sebab aku suruh buat....bueheeee
Well...aku kan ala2 datin giteww..jadi bibik kena la buat utk aku....(sila muntah darah)

Nah, ni antara bahan2 yang aku gunakan utuk buat snowy cheese cake ^_^

Adunan ni siap sedia dah nak dimasukkan dalam oven utk bersauna ^_^

Siap dibakar!!! Gebu jer.....kalau korang nak buat tebal lagi pon boleh ye sbb cake ni pon akan dipotong bahagi dua untuk lapis dengan cream cheese

Siap dipotong...berpeluh aku nak memotong cake ni sbb terbuat nipis ;) Loyang besar sangat kot, tak padan ngan kuantiti aduanan aku. Nak potong cantik kena beli alat pemotong khas kek macam gambar kat atas ni....tapi terpulang lah kat korang, kalau mampu gune pisau biase jerr....aku salute la!

Lepas tu aku salut ngan cream cheese yang dah di buat ni ^_^ Aku mampu buat dua lapis je. Kalau engko nak buat 10 lapis pon boleh, terpulang ye dik oi...Ni aku buat pon tak senonoh sangat sebab ngantuk :p Buat malam kan...mueheee

Tadaaaa!!! Siap dah Snowy Cheese Cake..tq pada sifu, Siddiqah sebab melayan kerenah aku mengada nak buat cake tengah malam he3

Korang boleh la makan sejuk2 lagi uhhmmpp!!! Ni aku potong empat sbb 1 nak bawak balik rumah bagi mak aku, nak bangga skit yang aku pandai buat kek bueeheheehehe....

Lagi 3 tu kitorang dalam rumah ni telan :) Opppsssss

BAHAN2 :

Kek Span

8 biji telur
250g tepung
250g gula kastor
100ml air/susu
25g ovelette
1 sudu kecil baking powder
125g minyak/mentega cair

- Campur semua bahan kecuali minyak dan putar pada kelajuan tinggi. Aku gune 8-10
- Gaul dengan minyak
- Bakar pada sunu 170C hingga masak dalam 30-40 minit. Then, sejukkan. Jangan ko letak dalam fridge pulak ye...atas meja je sejukkan.
- Pastu bahagi 2 secara melintang cake tu

Cheese Frosting

150g cream cheese
150g susu pekat
Campurkan dan pukul sebati

Pas dah siap semua, sapukan cheese frosting pada badan cake tadi (tengah)
Kemudian, sapu lagi kat seluruh badan kek tu utk tutup cake span...
Parutkan cheese cheddar atas cake yang dah disalut tadi..ikut korang nak banyak manelah. Nampaklah skit macam snowy gituuuu ^_^

Ok bye....

No comments:

Post a Comment