Saturday, November 8, 2014

Kenapa perlu jaga pemakanan seharian?

Assalamualaikum, hai ^_^

Dah makan?
Kalau dah, jom sebut Alhamdulillah :)
Kenyang perut, bergolek sambail angkat tangan....owh, nikmat! Burrpp.....

Kenapa Islam anjurkan kita untuk jaga kesihatan terutamanya PEMAKANAN?

Selain daripada sumber yang halal, kite kena pilih makanan yang berzat dan berkualiti untuk makanan seharian kita.
Tak semestinya kena mahal2 bagai...buat ikut kemampuan.

Selagi tak menyusahkan, kita teruskan gitewww ^_^
Pemakanan sangat penting sebab ia memberi kesan untuk jangka masa panjang.
Kalau kita tak mulakan daripada sekarang lagi2 yang muda ni....jangan menyesal tak sudah kalau umur dah meningkat nanti macam2 penyakit datang.

Kita hanya berusaha, segala-gala yang datang hanya Allah yang mengetahui.
Dia beri kita sakit pon bersebab, ada hikmah yang Allah dah rancang untuk kita.
So, tak salah untuk kita berikhtiar dan berhati-hati demi kemaslahatan diri kan? :)

Niatkan tujuan  makan makanan yang baik supaya mudah untuk kita beribadah.
Itu pun dah merangkumi kesemua aspek kehidupan yang kita nak capai.
Yang penting reda Allah ^_^

Saje nak kongsi supplement dan makanan sunnah yang aku amalkan :)
Pasni boleh la korang usha2 kat mana2 kedai kan sekali usha awek/mamat kedai mueehehehe
Harga pon boleh runding, ceh, macam aku je yang jual :p


Calon pertama : CUKA EPAL
Aku amek setiap pagi campurkan sekali dengan madu.
Rasa memang sedap, masam manis
Kalau engko mampu telan gitu je pon boleh, tapi pedihlah tekak 
Aku pernah cuba sekali, macam nak terputus tekak.
Seeloknya korang amek dengan air suam lagi baik.
Jangan macam aku ni, pemalas nak masak air ehhee....


Calon kedua : MINYAK ZAITUN
Jujurnya aku tak boleh makan minyak zaitun ni secara kosong tanpa apa2 ramuan tambahan.
Sebab aku rase cam telan minyak, nak termuntah.
Ooo, psiko barangkali :p
So, penyelesaiannya aku makan ni campur dengan pati delima, so raselah masam2 sikit,
Selain makan, kadang2 kalau aku rajen aku sapukan dekat muka.
Pada uoollss yang ade masalah kulit kepala pon boleh sapukan kat rambut serta kulit.


Calon ketiga : MADU
Pilihlah madu asli, kurang gula tambahan :)
Tipulah tak letak gulakan even madu organik pon akan letak sikit. Maybe stevia? eh papelah.
Orang tua2 kata kalau nak tahu madu asli ke tak, biarkan, pastu tengok semut datang ke tak.
Kalau datang tu namanya tak asli. Entahla.
Sepanjang aku bereksperimen, semut ziarah je walaupun tetulis NATURAL HONEY.
Hmmm...kalau korang nak yakin betul2 memang madu asli, aku sarankan ko turunkan sarang lebah pastu perah sendiri je senang.
Ha, barulah tanpa was2 ^_^ 
Pastu bangga jap sebab mampu buat kerja gitu.


Calon keempat : PATI DELIMA
Yang jenama gulsan ni lama dah kat pasaran.
Banyak lagi jenama kalau korang usha kat kedai.
Rata2 aku ke kedai dia jual RM15 same ngan cuka tadi, tapi tak tahulah kalau ko kena RM20 ke kan...macam mak aku. Hoihhh....sabar jelah
Selain makan macam tu, anda boleh buat air. Ala2 kordial gituuu. Hidangkanlah pada tetamu, mungkin berlaku keterujaan sebab jarang rumah menghidangkan jus delima :)
Mungkin terlihat kemewahan di situ walaupun tak seberapa. Ehem.


 Calon kelima : RADIGLOW
Supplement berbentuk pil flavor blackcurrant ni aku amek setiap pagi lepas bangun tido, 2 biji sehari.
So far aku pakai ok, walaupun muka jawa tapi masih mampu untuk bergaya seperti retis.
Selain untuk kulit, baik juga untuk kecergasan dalaman.
Bukan nak kata lebihla, tapi kulit muka aku kurang berminyak berbanding dulu dan kemerahan sikit.

Calon keenam : ESP dan GLA Shaklee
Pakai benda ni direcommendkan rumate aku.
ESP aku tak amek tiap harilah sebab kadang2 terlupa. Korang bleh search sendiri kot pasal benda ni.
Antara produk Shaklee yang hot.
GLA memang aku amek setiap hari. Ramuan dia sama macam Primerose Oil. Lebih kurang je.
Sangat bagus untuk dalaman wanita dan kecergasan.

Itu sajelah sharing aku pada korang.
Nampak macam banyakkan?
Sebenarnya tak pon, kena pandai susun jadual nak makan mana.

Aku takdelah amek sekaligus satu masa. Bahagikan....
Contoh pagi sebelum sarapan aku akan pastikan amek Radiglow, dah siap2 nak kuliah/kerja aku amek minuman cuka + madu.
Dalam pukul 10 pagi, kalau tak makan  aku amek ESP.
Tengahari makan macam biase, kadang2 aku tak balik duduk je kelas sampai petang. 
Balik dalam pukul 5 ptg aku amek minyak zaitun dan pati delima.
Malam sebelum tidur aku telan GLA.

Mudah je sebenarnya. Kena bijak merancang.
Kalau malas nak gerak, letak je tepi katil senang capai.
Buatlah secara istiqamah, insya Allah kesihatan yang baik untuk anda :)
See u!

No comments:

Post a Comment