Tuesday, November 4, 2014

Kisah budak2 dan aku

Assalamualaikum, hai ^_^
Korang suka budak2 tak?
Kalau suke baguslah.....
Eh, ade ke tak suke?
Takpelah, masing2 kan...

Oh, aku sebenarnye kekok gak kalau melayan budak2 nih.
Maklumlah kat rumah semua dah besar2...buat kerja sndr je kat bilik.
Kalau nak hangout je masing2 sekepala...he3

Disebabkan dunia aku sentiasa dengan budak2, maka aku layankan aje sifat semulajadi yang terkadang aku pon terikut sama perangai mereka ^o^

Saje nak berceghiteee...
Dalam melayan kanak2 ni, sebenarnye banyak perkara kita boleh belajar daripada mereka terutamanya kejujuran.

Kadang-kadang iollss sentap gak kalau mereka ni bercakap...ha3
Biaselah kan, tapi betul gak...ape yang mereka cakap tulah kadang2 realiti.

Ingat tak masa kite dalam umur diorang?
Segala benda nak mengadu kan...
Semua nak bercakap, nak tanye...itu, ini.
Huih, bila sekarang layan budak rase... @,@ Eh, tak kuasa! (mata ke atas, tangan di pinggang)

Pujuk diri sendiri
Jangan pulak kite rase annoying or marah bila kanak-kanak tanye.
Sebab?

Bila kite respon macam tu, ia akan membantutkan sifat inkuiri diorang utk explore dunia sekeliling mereka.
Just go on....approach diorang utk cuba sesuatu yang baru.

Biar dia belajar daripada kesilapan.
Bagi dia rasa dan lalui zaman kanak-kanak.
Kita sebagai orang dewasa yang akan tunjukajar mereka kalau ade kesilapan.
No pain, no gain :)

Tapi bila kite dah besar, masing2 macam cencorot kepala kecik ^o^ (aku letewww)
Lecturer tanye, sape tak paham? Anything else do u want to share with me?

Kelam kabut ko kan...
"Wei, prof pandang aku la"
"Sorok muka...sorok muka..."
"Eh, cemane ni? Cemane ni?"

Kalau yg memang hantu korea memanjang...
"Ohmooo...ottoke?, ottoke?" (pang! sekali)
Dan seumpama dengannya.

Last2 lecturer tanya, dia jawab balik ^_^
That's all scenarios yg bleh kite tgk dalam kuliah mane2 tempat belajar pon.

Ni antara pengalaman aku yang boleh sharing ngan korang la.
Bagi aku ia sesuatu yang menarik sebab aku belajar something dengan setiap budak yang aku jumpe ^_^


1) Budak comel babam kat atas ni nama dia Ainaa. Oiii...geram aku tengok. Baru 2 tahun, tapi keletah die amboi...macam orang tua2 je ha3

Dia memang kuat minum susu dan makan ^_^
Ko bayangkanlah, setiap 30 minit mintak Milk! Milk!
Pengsan aku...tetibe susu yang mak die bekal dah habis, sempat buat 3 round je.
Pastu aku amek sikit susu budak lain...Ainaadah meraung pulak.
Mengekor dari belakang sampai aku siap bagi die susu. ( Bagitahu mak budak yang aku minta susu sikit tu hu3 naseb baik sporting ^_^)

Ade sekali tu waktu makan, so dengan riak happy giler Ainaa makan la bertambah 2 kali.
Mase tu ade budak yang tengah tido, so aku layankan dulu yang first trip ni.
Jap gi kawan dah bangun, si Ainaa ni nak makan lagi....OMG
Makanan pulak memang tinggal yang baki...aku beri biskut je kat budak babam ni.
Ok lah tu, 10 minit awal makan dengan gelojohnye...aku gi suap budak lain.
Jap gi aku pandang semula, boleh die curah2 susu yang dicampur ngan biskut lembik tu kan badan die....
Omaaagaddd....urut dada aku. Sabar..tarik napas mak....

Pastu aku tanye, kenapa Ainaa buat cenggini?
Paham tak pahamlah budak 2 tahun cakap kan, die kate main masak2...ohhh...
Hebat sungguh ko masak ye siap curah2 kat badan...
Naseblah nak ko bawak baju spare nak oi

Ainaa ni bagus tau, dengar kate je.
Mase basuh berry die, aku ajar cangkung pastu cebok, mule2 blur..tapi die ikut cepat je. Cerdik ^_^
Suruh tido, terus baring.
Suruh colouring , bagus...die kaler corak abstrak tajuk "Contengan Hikmat Bermisteri":)

Masa ni aku kerja kat nursery jadi babysitter.
Ko bayangkan...aku dua orang je ngan kawan aku, Aifa...pastu jage budak dekat 15 orang.
Eh, kalau semua budak2 tu umur sekolah rendah boleh tahan lagi...
Ni ade baby, majority around 2-6 years old.

So, ko paham2 la kan...
Jadi lipas kudung jap ha3
Sini nak milk, tetibe yang dalam bilik menjerit gaduh rebut barang.
Yang sorang tengah layan makan, tetibe datang lagi nak terberry.
Haihlaaa....kelam kabut aku.
Aifa pon pening dah, nak buat mane satu dulu ^_~

Kesian aifa aku paksa bersihkan lampin sebab awal2 die macam geli2...dah 3 budak aku je buat, last2 suruh dia gak sebab aku tengah layan yang lain.
Takpe ye aifa, pengalaman mematangkan kite :)
Dah macam mandur pulak aku, guide orang cuci berry budak ha3
Majority yang datang nursery ni parents diorang student dan lecturer kat UKM.


Atromen Aku Datang!!!

2. Name budak hensem ni Ya'cob  ^_^ baru umur 5 tahun he3
Aku jumpe budak ni mase ade daurah cuti sekolah...
Mak dia staff bahagian kewangan kat IPG kitorang so kadang2 tu adelah terserempak ngan Ya'cob ni bile balik dr kuliah.

Time ni aku pegang bahagian budak menengah, so bile waktu rehat atau berkumpul ramai2 je aku ngan tahap lain.
Ya'cob letak dalam kumpulan prasekolah :)
Nak tahu tak ape yang menarik tentang Ya'cob ni?
Parents akan hantar anak2  diorang pukul 7.45 pagi hingga 5.30 petang. So memang seharian la budak2 ni ngan kitorang buat aktiviti apa2 la...LDK ke, rehlah ke, semua lah.

Yang comelkan :) tepat jam 11 pagi, ni memang time tido Si Ya'cob.
Mane2 portlah tak kesah tengah dewan ke, atas kerusi ke, atas rumput ke...dia akan tido kat mane2 yang die suke bahaaaa ^_^

Sampai ade kanak2  yang tahap die pon jeles ha3
Ade sekali tu kan, kitorang punyelah panic cari die tak jumpe sebab semua budak
tengah main, last2  ko tahu kat mane jumpe si budak ini?
Die kat belakang pentas tengah sedap tidoooo terbongkang....pengsan oiii

Ni baru first day dah macam ni, pastu hari2 seterusnya fasi2 semua dah alert siap ade sorang fasi ni junior  aku, Syahira....sedia bantal bawak dari bilik die :)
Bagus mak...pandai ko prepare kan...ha3

Gigih Ustaz Hassan dukung Ya'cob :) time ni rehlah kat taman botani putrajaya...kemain lagi siap kena dukung +_+

Kat kerusi pon jadilah anak....

Siap beralaskan bantal ha3 orang sebok solat zohor, si kenit ni sedap je tido 
Masa tu time rehat hari kedua tak silap aku, Ya'cob ni dah bangun  tido la, pastu dia cari fasi ngan kawan2 die tengah buat aktiviti  time tu...
Jap gi aku terdengar ade sorang budak grup die cakap " Amboi Ya'cob....selamat pagi,
sedaaappp tidoooo???"
Hahahahahaha!!! Gelak gile aku...dah la tengah minum time tu, naseb baik tak tersembur...
Sinis betol dengar, aku terus pandang cari suara sape, uihhh....tak padan dengan kecik, ketot...umur pon 5 tahun jugak. Kemain siap sinsing lengan cekak pinggang...
Rase nak pang! je sebab comeeeyyylll sangat ^_^ haih

Dah waktu balik, kitorang yang fasi ni beritahulah mak die, Puan Fatimah, Ya'cob  ni memang time die tido ke sebab dah 3 hari memang dah rutin die tido.
Puan Fatimah  geleng kepala je sebab die kate kat rumah ke sekolah ke tak pulak..he3
Pastu mak die dah serba salah sebab cam menyusahkan  kitorang nak jaga anak die lagi..aktiviti  ngan budak lain lagi...

Kitorang cakaplah takde pape pon, biaselah budak...maybe dia tido lewat kot sebab ade cousin die sekali, Kyzrie. Duduk rumah same...tu yang main lewat malam tu hu3
Takpelah nak, asal engkau bahagia sudahlaaa...

Kan ade aku cakap budak lain jeles kan?
Haaa....memang pon. Siap tanye kenapa Ya'cob selalu je tak join buat aktiviti ngan diorang...tido je. Kenapa dia tak boleh?

"Oh anakkku, Ya'cob die kecik lagi...Kyzrie
kan dah besar....big boy dah. Takkan nak tido jugak....tak kuatlah camtu. Kyzrie tak nak main ngan kawan2 ke datang sini? Nak tido macam  Ya'cob jugak? Isshh...tak bestlah, baik Kyzrie duduk rumah je tak payah jumpe abang ngan kakak". Puasku memujuk, eh, ayat oh anakku tu aku tambah je....tak terkeluar pon gitewww

Pastu boleh pulak die jawab, "Eleh, Kyzrie  pon 5 tahun jugak...same je..." sambil buat muka kat aku :)

Dengan tenang daku menjawab, "Habes tu Kyzrie  pon nak tido jugak ke??? Oklah camtu, Kyzrie pegi tido...biar kawan2  lain main permainan  best2, nyanyi2. Takpe...pegilah".
Die tengok aku tak endah die terus bersetuju tak nak merungut lagi. Bagus Kyzrie  budak cerdik ^_^ Be strong yawww

Kadang2 kite perlu bertegas dengan budak2.
Dalam ketegasan perlu ade kelembutan.
Berkasih sayang dgn diorang sebab budak die selalu nakkan perhatian daripada orang sekeliling die.
Yelah, mereka pon masih belum boleh berfikir dengan matang...budak kan...so fahamilah dunia mereka.
Kalau kite tak bagi or halang sesuatu tu, kena bagitahu sebab ape kite tak bagi? Sebab ape kite halang die buat? Sebab?
Walaupun kadang2  die tak paham apa yang kite cakapkan, takpe its okay....
Just terangkan guna bahasa yang dia paham, tak pon tunjuk kesan kalau die lakukan jugak...

Jangan pulak ko marah ke tengking ke, pastu dia blur tak tahu sebab  ape kena marah.
Budak ni, die install  apa yang orang cakap ngan die...tu yang kadang2  nakal semacam je, memberontak, tak hirau cakap orang.

Bagi aku kena banyak  sabar walaupun aku pon kadang2  tak sabar jugokk...biaselah manusia, ade up and down.
Yag penting sentuh ngan kasih sayang,
anggap satu hari ko pon akan ade anak...
So, dari sini kite belajar macam mana nak treat  budak, approach  utk buat something  yg mereka boleh belajar...semua tu dengan ilmu.

Ahhaa...aku cakap macam orang dah ade anak je kan? Mueeheee
Insya Allah, satu hari nanti semua kaum hawa akan melahirkan da'ie2 yang akan menjadi khalifah di bumi Allah.
Jadi, tak salah kalau kite ambil tahu ilmu parenting ni walaupun belum ade perancangan lagi nak berumahtangga ke kan ^_^



3. Name budak ni Harith Irfan :)
Kalau cakap kan, semangat je. Siap dengan gaya takleh blah.
Budak ni student aku mase ajar quran kat Tahsin Tilawah Bestari.
Umur baru 5 tahun.

Ade sekali tu die main2 ngan kawan sebelah, aku tak perasan kawan die pegang pensel...
Jap gi toleh dua2 tengah menangis...hoihhh sakit kepala. Rupa2 nye berebut pensel....entah, unik kot pensel tu, siap bleh tukar2 warna ngan design.
Aku ape lagi, bulatkan mate terus dua2 senyap...memang takla nak pujuk time tu, ramai masih belum tasmik lagi he3
Ko bayangkan, 15 orang aku kena handle sorang, semua area 5 tahun - darjah 3. Pengsan jap...

Aku rindu sangat kat budak ni, mase last day aku ngajar die menanges ha3 drama sangat
Paling suke time die baca depan aku, kadang2 nak tergelak pon ade sebab ko paham2la budak 5 tahun mengaji kan...ngan pelat2 die lagi, eiisshhh...geerrrraammm aku, comel sangat lahai

Aku pegang budak mengaji iqra', kena sabar sikit sebab biaselah budak, otak ingat main, jadi kena pandai ambil hati nak suruh die mengulang baca....
Lagi2 time diorang boring, memang melingas la mata engkau nak jaga budak pastu nak dengar budak lain bace.
Kalau tak pandai handle memang stress, tapi normal la kan :) semua cikgu akan merasai perkara yang sama.

4. Nama budak kat bawah ni Imran. Dia anak lecturer aku :)
Aku jumpe die mase join daurah cuti sekolah plus aku ajar tuition subjek Sains kat rumah die.
Cerdik budak ni, cepat belajar ^_^


Satu hari aku terdatang lewat nak mengajar sebab ade hal sikit time tu.
Kelas pukul 8.30, aku datang lewat 1 jam.
Maafkan cikgu ye hu3

Masuk je rumah die, mak die suruh aku kejut...Imran dah tido, lama tunggu aku :'(
Tak sampai hati pulak.
Aku cakap biarlah Imran tidur, kite sambung esok je. Mak die kata ok je...
Jap gi Imran bangun, aku tanye, Imran ok tak nak belajar?
Die pon cam blur2 terus duduk kat meja.
Aku suruh die cuci muka dulu, pastu terus sambung belajar.

Time aku terangkan tu nampak die letih dah, tapi aku cover sebab tak nak bagi die mengantuk.
So, aku buat lawak2 sengal time terangkan tu...
Aku tanye die Imra ok ke nak belajar ni?
Die angguk je...so aku teruskan.
Tetibe die nangis tersedu-sedu....ohhh tidakk!! aku panik sebab mak die ade kat situ @,@

Aku tanye die, first tak jawab....oklah, berhenti jap. Dah bape minit tu baru tahu die sedih sebab macam terpaksa je belajar, die letih sebab petang tadi main bola sampai maghrib, tambah kena marah kat bapak die pulak tu hu3
Aku yang serba salah sebab datang lambat.
Maaf sangat2 ye Imran...

Jangan contohi perangai tak baik ini ye adik2.
Pengajaran untuk aku.

Pembelajaran haritu ditangguhkan :)

Nah, pizza untuk awak :)

No comments:

Post a Comment